Ukrlandfarming Group - найбільша вертикально інтегрована сільськогосподарська холдингова компанія, яка управляє одним із найбільших земельних банків України. Компанія вирощує на високоякісному чорноземному ґрунті і пропонує ринку кукурудзу, пшеницю, яйця та м'ясо. "Укрлендфармінг" - провідний експортер України на ринки Азії, Європи, Північної Африки та Близького Сходу, компанія готова нарощувати обєми поставок у відповідності до зростання світового попиту на продовольство. СЕО "Укрлендфармінг" Олег Бахматюк в інтерв’ю виданню Ukraine. Business Feature пояснює, чому аграрний сектор України стає все більш важливим і привабливим для іноземних ринків як з економічної, так і політичної точки зору. І чому глобальне інвестиційне співтовариство повинно звернути увагу на Україну через призму досвіду "Укрлендфармінг".
До створення "Укрлендфармінг" у 2007 році ви займали низку важливих керівних посад в українських компаніях. Що мотивувало вас перейти звернути увагу на аграрний сектор України?
До заснування "Укрлендфармінг" я багато років працював в індустрії енергетики. Після розпаду Радянського Союзу енергетичний сектор був досить складним бізнесом. Разом із тим, виклики в індустрії стали центром тяжіння для кращих спеціалістів. Ми мали знайти рішення із перебудови енергетичної системи, яку було неможливо зупинити, реформувати і тоді запустити знову. Це як перебудовувати літак, який уже летить в повітрі. Щоб мати успіх, потрібно було враховувати політичний вплив та пам'ятати про рентабельність. Пізніше я вирішив застосувати отриманий досвід і для сільськогосподарського бізнесу. Агроринок багато років залишається лідером по вкладу у ВВП країни, це індустрія №1 в експорті. Україна є лідером із постачання продуктів харчування на таких важливих ринках як Близький Схід, Північна Африка та Азія. Україна посідає друге місце за експортом сільськогосподарської продукції в США. Та так було не завжди - ще 10 років тому це був сектор, який мав великий потенціал, але мало хто розумів як його розвинути. Для мене стало це викликом і я вирішив спробувати.
Які конкурентні переваги України як глобального постачальника харчових продуктів?
Світовий ринок дуже прагматичний. Але навіть в таких ринкових умовах Україна виграє конкурентну війну, скажімо, в тієї ж Польщі. Перша перевага - якість продукції за оптимальною ціною. Друга перевага - велика кількість чорноземних орних земель. Наразі потенціал сільського господарства в країні все ще недовикористаний. Третя - ми слідуємо світовим трендам і застосовуємо передові технології для вирощування рослин і тварин. Четверта - у нас працюють люди, які віддані своїй справі. Все вкупі дає ті показники, які ви можете знайти в дослідженнях: діяльність агросектору охоплює 70% від площі країни, експорт сільськогосподарської продукції склав 42,5% від загального обсягу експорту (що на 4,5% більше, ніж у 2015 р.), а весь сектор - це 11% ВВП України. Потенціал ринку - зростати на 20% щорічно, Україна може експортувати значно більше - для цього необхідно створити сприятливі умови не тільки всередині країни, а й ззовні.
Які моделі розвитку експорту сільськогосподарської продукції може застосувати Україна, щоб мати більший успіх на іноземних ринках?
Успіх України в експорті продовольства сьогодні пов'язаний із ентузіазмом окремих бізнес-гравців. Та є приклад Бразилії і Аргентини, які отримали значущу підтримку урядів, змогли швидко вийти на ринки Європи і сьогодні є там основними постачальниками м'яса. Потенціал України - в експорті на Близький Схід, який зазнав політичних потрясінь і території потерпають від браку продуктів харчування. Ще один потенційний напрямок - Азія, населення якої постійно зростає і імпорт продукції вже давно постає як питання не стільки комерції як політики. Україна може забезпечити потреби цих країн в зерні та м'ясі як раніше це зробили Бразилія і Аргентина на європейському ринку.
Паралельно нам потрібно збільшити експорт продуктів харчування із доданою цінністю, а не тільки сировини. Залучення бізнес-інтересу з боку потенційних партнерів за кордоном - наша першочергова задача.
Який інтерес США до аграрного сектору України?
США є найбільшим гравцем на світовому ринку сільськогосподарської продукції, після неї - Європейський Союз та Південна Америка. Україна має всі передумови грати в цій лізі. Та нам потрібен квиток на приєднання. Країна, яка бачить в Україні потенціал - це США, яка може виступити нашим глобальним інвестором і вивести нас у вищу лігу, заробивши при цьому немалі гроші. Щоб стати лідером із експорту продовольства на Сході і в Азії Україні потрібно 20 мільярдів доларів інвестицій. Ці кошти потрібно інвестувати в побудову елеваторів для зберігання зерна, в збільшення урожайних потужностей і в нові технології виробництва. Все це є в провідних американських компаній, таких як GSI та John Deere. Тому принаймні половина інвестицій повернуться в США,бо ми купуватимемо американські товари та рішення. США може стати стратегічним партнером України із розвитку агросектору.
Разом із тим - в Україні існує складна політична ситуація. Як це впливає на розвиток агросектору і на експорт продовольства?
Військові дії на Сході України ведуться вже не перший рік. Та разом із тим, в Україні у всі ці роки активно розвиваються дві індустрії - агро (зростання на 4,4% за останній рік) і ІТ (зростання на 22%). Звісно, ми знаходимось в непростих умовах, та разом із тим, експорт зерна зростає з року в рік і ми однозначно можемо і будемо експортувати більше.
Статистика Міністерства сільського господарства США показує, що виробництво зерна зменшується. Яка ваша думка щодо подій поточного сезону та потенціал України щодо здолання дефіциту?
Люди наразі не відчувають цього дефіциту і тому не сприймають проблему серйозно. Та дуже скоро, разом із глобальне зростанням кількості населення зростатиме і тривога. Не зважаючи на достатні можливості планети, існує загроза виснаження землі через підвищення інтенсивності землеробства. Потенціал України щодо забезпечення населення Землі продуктами харчування є великим. Наприклад, запас українських чорноземів перевищує частку якісних земель Аргентини та Бразилії разом взятих. Україна має велику територію і споживає лише невелику частку з того, що виробляє. На сьогодні Україна продукує 60 млн тонн зерна щороку, з яких вона споживає лише 20 млн, а решту експортує. Аналітики погоджуються, що в найближчі п'ять років Україна може легко досягти виробництва в 100 млн. тонн продукції, з яких 80 млн. тонн можуть забезпечувати потреби людей за межами країни.
Та, як я вже казав, розумною стратегією для країни було б створити додану цінність зерну. Ми могли б продовжувати експортувати 40 млн. тонн зерна, а додаткові 40 млн. можна б було використати для вирощування м'яса птиці, яловичини, свинини та птиці. Така стратегія вигідна для нас як для виробника і для інвесторів. Це могло б зробити Україну ще більш привабливою для іноземних фінансистів. Про такі можливості потрібно більше розповідати на закордонних майданчиках.
У 2010 році компанія створила торговий підрозділ ULF Trade AG (Швейцарія), який постачає продукцію глобальним гравцям як Bunge, Noble Resources, Cargill і Glencore. Як вам вдалось привабити увагу таких великих компаній?
"Укрлендфармінг" цікавий цим компаніям з точки зору масштабу і виробничих можливостей. "Укрлендфармінг" - це понад три мільйони метричних тонн зберігання зерна в елеваторах. Ми можемо постачати зерно напряму в порт і уникати додаткових зборів, які вимушені платити конкуренти. ULF Trade AG - це більше ніж компанія-трейдер. Це - компанія-виробник. Світ дуже прагматичний. Bunge, Noble Resources, Cargill і Glencore купують у "Укрлендфармінг", бо це несе вигоду для їх бізнесу. А ми продаємо їм, бо відповідаємо їх вимогам і отримуємо на цьому гарний заробіток.
Чи відіграє "Укрлендфармінг" роль "посла" України на світовому ринку?
"Укрлендфармінг" управляє великим земельним банком, ми займаємо провідні позиції в експорті продовольства. По суті, це все надає компанії статус вітрини країни, яка демонструє та рекламує загальний потенціал України. Саме таку ідею ми закладали під час заснування компанії - побудувати компанію, яка представлятиме індексний асортимент товарів. Зерно, яйця, м'ясо - ми демонструємо всьому світу можливості України. Нам вдалось здобути сильну позицію на важливих ринках Близького Сходу, Північної Африки та Азії. Ми створили платформу, на якій можна побудувати більш глобальну компанію через співпрацю із глобальними партнерами. Якщо подивитися на Україну через призму "Укрлендфармінг", то картина виглядає дуже привабливою.
Що зроблено Укрленфармінг для будівництва цієї платформи?
Протягом останніх чотирьох років ми вклали понад 2,2 мільярди доларів у сільськогосподарські активи в Україні. Ми працюємо над тим, щоб компанія Avangardco повернула свої позиції другого за величиною виробника курячих яєць у світі. Ми втратили позиції не тільки через політичні події 2013-2014 років, а й через втрату внутрішнього ринку у східних областях України. Разом із тим, незважаючи на всі ці виклики і навіть, можливо, через ці виклики, "Укрлендфармінг" залишається прикладом незламності. Ми вистояли, більше того - продовжуємо розвиватись і досягти успіху на цьому дуже складному ринку. Ми розвиваємо не тільки виробництво, а й активно впроваджуємо найкращі технології. Звичайно, темп нашого розвитку був би швидшим за умов державної підтримки як це відбувається у більшості країн.
Що головне читачі мають зрозуміти про аграрний сектор в Україні?
Україна - європейська країна, яка має унікальні географічне розташування і потенціал. Кожен інвестор швидко отримає повернення своїх інвестицій в сільське господарство в Україні. Нагадаємо, у 1980-х роках під час першої нафтової кризи на Близькому Сході. Нафта була лише товаром, але потім вона зросла за значимістю не тільки в ціні, але й у глобальному значенні та впливі. Це сьогодні відбувається на продовольчому ринку. Світ неминуче намагатиметься розвинути дефіцит продуктів харчування. Інвестиції в ринок продовольства - це можливість для інвесторів зробити правильний вибір. Йдеться не лише про економічну, а й про політичну вигоду - володіти запасами їжі, так як успішні інвестори сьогодні володіють запасами нафти. Тим часом я особисто збираюся розвивати "Укрлендфармінг" у глобальному масштабі.